Deel 17
Het in elkaar zetten van de achterste spanten op de kiel en van de twee achterste helften van het onderste batterijdek en het lijmen van de romp.
In deze aflevering hebt u veel te doen, misschien is dit wel de belangrijkste fase van de hele bouw van het model. Neem de tijd om de individuele stappen van de opbouw goed te begrijpen. In de volgende beschrijving wordt het in elkaar zetten en uitlijnen van de romp toegelicht.
De bovenkant van de spanten 21-30 en van de kiel voorzichtig glad schuren.
Steek de spanten 21-30 in de juiste sleuven van de kiel, maar plak ze nog niet vast. De bovenkant van iedere spant moet in één vlak liggen met de bovenkant van de kiel.
Achterste dekken – De twee helften van het onderste batterijdek op een glad oppervlak tegen elkaar leggen en midden tussen de sleuven van de spanten dwarslijnen tekenen. Bovendien een lijn over de breedte van het hek op ongeveer 15 mm van het hek tekenen (deze lijn moet precies over spant 29 liggen, hierop wordt het dek aan het spant vastgespijkerd).
De twee dekhelften nu één voor één op hun plaats in de romp leggen. Let erop dat ze vlak liggen en dat de lengtenaad tussen de twee helften precies op de kiel ligt. U zult hiervoor enkele van de sleuven in het dek wellicht nog iets groter moeten maken, zodat het dek perfect past. De twee dekhelften nog niet vastlijmen!
Nu de twee linker helften van het dek weer uit de romp nemen. De binnenranden van de rechter dekhelften moeten precies over het midden van de kiel worden geplaatst. Langs de lijnen die u hebt getekend, spijkert u nu de dekhelften op de spanten vast. Drie spijkers per spant zijn voldoende, waarbij de buitenste en de binnenste spijkers op ca. 10 mm van de rand van het dek geplaatst worden. De derde spijker in het midden plaatsen.
Vervolgens herhaalt u dezelfde procedure met de twee rechter dekhelften.
Het lijmen van de romp – Hiervoor wordt de romp omgedraaid (nadat u hem van de helling hebt losgeschroefd) en met de kiel naar boven op een vlakke ondergrond geplaatst. Let erop dat hij niet wordt getordeerd. Maak een mengsel van houtlijm en water (verhouding 70/30) en bestrijk hiermee met een penseel alle verbindingen van de romp. Laat de romp met de kiel naar boven een nacht drogen. U kunt gewichten op de constructie plaatsen, maar wel zo dat hij niet verbuigt. Naar wens de verbindingen nog een keer met onverdunde witte lijm bestrijken en de romp nog een nacht laten drogen.
Voorste balken – De twee voorste balken die u met deel 16 heeft ontvangen en al heeft aangepast, kunnen nu op hun plaats worden gezet. De balken moeten aan beide uiteinden wellicht wat worden bijgevijld om ze aan te passen aan de zeeg. Iedere balk weer inzetten en de plaats van de spanten erop markeren. Ook de overgang tussen de voorste en achterste dekhelft op de balk markeren. Langs deze lijn zaagt u de balk af.
Bij de opengewerkte versie dient de langsbalk aan stuurboord direct achter spant 17 te worden afgezaagd.
Bevestig de voorste balken met witte lijm op hun plaats. Bovendien maakt u de balken met spijkers vast aan de spanten.
Achterste langsbalken – Daarmee gat u net zo tewerk als met de voorste balken: aanpassen, inkepingen zagen, buigen, op de juiste lengte afzagen en bevestigen met houtlijm en spijkers. Voor de opengewerkte versie dient de langsbalk aan stuurboord direct aan de voorkant van spant 20 te worden afgezaagd.
Dekbalken – de 1,5 x 4 mm latten die u bij dit en het vorige nummer 16 hebt ontvangen worden dwars over de romp op de stutten van het middelste batterijdek aan de spanten geplaatst. Iedere balk moet op de juiste lengte worden gezaagd.
Bij de spanten ter hoogte van de mastgaten kunnen geen dekbalken worden geplaatst. Daarom worden 10 mm stukjes van de dekbalken op de stutten aan de spanten gelijmd (foto met mastgat in het dek).
Schilderen van de langsbalken – De vier langsbalken dienen later ter bevestiging van de kanonbuizen. Daarom moeten ze ook bij de ongeschilderde versie van het schip zwart worden geschilderd – echter niet aan de bovenkant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten