zaterdag 5 mei 2012

Het montagelogboek HMS Victory 5 mei 2012

Deel 14:


Fase 9 van de barkas, verdere spanten en het tweede 12-ponder kanon

Spanten 28, 29 en 31 worden in elkaar gezet. Ook deze weer aan de randen wat opruwen, de spanten na het in elkaar zetten vlak laten drogen en ze nog niet met de kiel verbinden.


Nu wordt ook de tweede 12-ponder in elkaar gezet. Dit wordt in dit nummer nog een keer uitgelegd, maar u kunt het ook in nummer 1 nakijken.

Uit deel 9 hebben we nu de riemen, de mast en het garen nodig.

De bramen van de riemen voorzichtig wegschuren; naar wens in de grondverf zetten en schilderen (de overige riemen worden later geleverd, in totaal ontvangt u 16 riemen).

Het ankertouw – Dit wordt op de plakkende kant van een stuk afplakband als platte schijf netjes opgerold. De schijf moet een diameter van ca. 17 mm hebben. Het losliggende uiteinde moet ongeveer 40 mm lang zijn.
De opgerolde schijf met een penseel geheel met witte lijm bedekken, maar niet te veel, en daarna laten drogen.
Nadat de lijm droog is, wordt het afplakband voorzichtig verwijderd en het opgerolde ankertouw in de barkas gelegd.
Als u wilt dat het ankertouw er wat “gebruikt” uitziet, kunt u het kort in wat koffie, zwarte thee of donkere lazuur dompelen.

De mast – Deze moet geleidelijk taps toelopen. Een uiteinde over een lengte van ca. 70 mm tussen samengevouwen schuurpapier bewegen en ronddraaien. Bovenaan moet de mast uiteindelijk ongeveer 1,5 mm dik zijn. De top ietwat ronden en dan de mast op een lengte van 90 mm afsnijden (vanaf de top gemeten). Voor de beschilderde versie worden de eerste 4 mm van de top met witte verf geschilderd.

De mast, de riemen en het roer kunnen nu in de barkas worden verstouwd. De overige riemen worden later geleverd. U kunt ze met de resterende messingdraad allemaal aan elkaar bundelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten