Deel 3:
Wij gaan nu verder met deel 3
Ook hier weer de plakranden van de houten delen met schuurpapier wat opruwen en erop letten dat de boegdelen steeds haaks op het schot (12) worden geplakt.
Spant 15 hebt u pas later nodig.
De onderkant van het schot dient goed op de onderkant van de kiel aan te sluiten en de twee verstevigingsplaatjes mogen de sleuven 15 en 16 niet blokkeren. De twee kielgedeelten moeten perfect in één lijn liggen en het schot moet precies haaks op de kiel staan.
De carronade: vóór het buigen van het U-vormige lager voor de wielen de randen en de boorgaatjes van de messingstrook voorzichtig met een vijl bijwerken. De bovenkant van het U-vormige messinglager met schuurpapier wat opruwen, opdat het op het hout van de carronade beter plakt. De gaten voor de draad moeten 0,9 mm groot zijn, die voor de draadnagels en de oogschroefjes 0,6 mm, indien nodig de maat van de boor aanpassen.
Voor een meer realistisch voorkomen kunt u het loopvlak van de wielen wat opruwen om slijtage te simuleren. In deel 4 wordt de carronade gebouwd. De carronade, ook ”smasher” genoemd, had geen invloed op de classificatie van het schip. De korte schietbuis kon gemakkelijk worden beladen en gereinigd, maar had slechts een geringe schootsafstand.
Om de carronade een nog echter uiterlijk te geven, kan een gleuf worden gesneden in de lange voetplaat (zie foto).
Dit is gekopieerd van de internetpagina van DeAgostini.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten