maandag 10 december 2012

Theedrinkers; zinnetje om de vervoegingen met of zonder T te onthouden


1)
Het ezelsbruggetje van de theedrinkers!
Iedereen krijgt thee (t) behalve ik en als jij achteraan staat!
(met dank aan: Iris Rietveld)
teacup.gif (7083 bytes)

2a)
Hier een ezelsbruggetje om te weten of er een t achter een vervoeging moet.

Vervang het werkwoord dat je wilt vervoegen altijd door het werkwoord lopen :
Ik loop, jij loopt, hij loopt, u loopt

Dus bv:
Ik verbied jou (vervangen door: ik loop) is dus zonder t
Verbied ik jou? (vervangen door: loop ik?) is dus zonder t
Jij verbiedt mij..(vervangen door: jij loopt) is dus met een t
verbied jij mij? (vervangen door: loop jij is dus zonder t
hij verbiedt mij (vervangen door: hij loopt) is dus met een t
verbiedt hij mij? (vervangen door: loopt hij?) is dus met een t
U verbiedt mij (vervangen door: U loopt) is dus met een t
Verbiedt u mij? (vervangen door: loopt U) is dus met een t

Dit ezelsbruggetje helpt altijd en er kunnen geen fouten in de spelling meer ontstaan

(met dank aan: Edith)


2b) Voor kinderen:

Gebruik het smurfen werkwoord, blijft bij kinderen altijd hangen!

(met dank aan Manda Hoes)

3A)
Het ezelsbruggetje van de theedrinkers?
,,Ik drink nooit t (ik vind, vond), gij drinkt altijd t (gij vindt, vondt), hij drinkt alleen t, als hij tegenwoordig is (hij vindt, vond)"
Bron: De Standaard 27 februari 1997
3B) Reactie 1
Ik open de eerste pagina en "WAM" het was al zover...
Theedrinkers
Het ezelsbruggetje van de theedrinkers?
,,Ik drink nooit t (ik vind, vond), gij drinkt altijd t (gij vindt, vondt), hij drinkt alleen t, als hij tegenwoordig is (hij vindt, vond)"
Gij werdt ???? gij vloogt ????

Komaan mannen, waar zijn jullie in vredesnaam mee bezig ??
Ik wou nochtans deze site aanbevelen, maar met dit soort fouten ??

Groetjes
Patricia Moerenhout
3C) Reactie 2
Natuurlijk werkt dit regeltje wel !
Misschien had ‘De Standaard’ er bij moeten vermelden dat dit enkel geldt voor de tegenwoordige tijd.
De meeste mensen die ouder zijn dan 45 zullen dit trouwens zo geleerd hebben in de lagere school (in België dan)

Vriendelijke groeten,
Marjan De Mol

Geen opmerkingen:

Een reactie posten