Deel 21
Op maat afwerken van de beplanking van de hekgalerij en eerste plankengang op de romp
Op maat afwerken van de beplanking van de galerij – Met een lat die het verloop van de latere rompbeplanking voorstelt, stelt u vast hoe ver de planken van de onderbouw van de hekgalerij maximaal mogen uitsteken. De beplanking aan de zijkant van de galerijstutten moet in één lijn met de rompbeplanking komen te liggen.
Rompbeplanking – Heel belangrijk: de planken steeds afwisselend aanbrengen. Dat wil zeggen, eerst een lat aan bakboord, dan dezelfde lat aan stuurboord, dan weer aan bakboord, stuurboord, bakboord, enz. Zo voorkomt u dat de romp scheeftrekt door het beplanken aan één kant.
De individuele latten worden dusdanig geplaatst dat de verbindingsnaden ten opzichte van elkaar verspringen. Het geheel wordt stabieler wanneer u de latten niet alleen aan de spanten, maar ook onder elkaar in lengterichting vastlijmt.
Voor de opengewerkte versie legt de bouwhandleiding uit waar u bij de beplanking op moet letten.
De eerste lat van de eerste plankengang moet aan bakboord van spant 17 tot spant 24 lopen, waarbij de uiteinden op de middenlijn van de spanten komen te liggen. De lat moet in één lijn liggen met de onderkant van het batterijdek en de zeeg.
De lat op de juiste lengte afsnijden en wat houtlijm langs de rand van het dek en op spanten 17 tot 24 aanbrengen. Bij het afmeten van de lat(ten) is het raadzaam om de posities van de spijkers door een punt met een potlood te markeren. De spijkers kunnen al in de lat worden gezet voordat de lat op zijn plaats wordt gelijmd. Op het vlakke werkblad is dit makkelijker dan direct aan het model. Bij het bevestigen van de lat de spijkers niet helemaal indrukken! Aan de twee uiteinden van de lat moeten de spijkers schuin door de lat en in het spant worden gedrukt. Daarbij dient u zeer voorzichtig te werk te gaan, omdat de lat gemakkelijk afbreekt. Als alternatief kunt u de spijkertjes ook met behulp van een metalen vingerhoed voorzichtig in het hout drukken. Het risico dat de lat splintert is bij deze werkwijze geringer. Belangrijk! Overtollige lijm onmiddellijk verwijderen. Nadat de houtlijm is opgedroogd, is het moeilijker om die te verwijderen. Om de volgende lat precies passend te kunnen aanbrengen, mogen er geen gedroogde lijmresten achterblijven.
De procedure met de eerste lat aan stuurboord herhalen. Bij de opengewerkte versie eindigt de eerste lat aan de voorste rand van spant 20. Hetzelfde zal het geval zijn voor de volgende tien plankengangen.
De eerste plankengang moet de vorm van het dek en dus van de zeeg volgen. Dit houdt in dat het dek richting boeg en spiegel iets hoger ligt dan het midden van de romp.
De volgende lat (aan bakboord) zodanig afsnijden dat hij iets buiten de beplanking van de onderbouw van de hekgalerij uitsteekt. De lat moet strak tegen de eerste lat zitten. Zoals voorheen de positie van de spijkers markeren, deze van te voren zetten en de lat met houtlijm en spijkers bevestigen. Dezelfde procedure met een lat aan stuurboord herhalen.
De volgende lat, weer aan bakboord, is de plank van de eerste gang die om de boeg loopt. Deze lat strak tegen de eerste lat houden en op de lat markeren daar waar de bocht moet beginnen. Het buigen zelf kan op verschillende manieren gebeuren (buigtang, waterdamp, elektrisch en / of nat buigen). De lat moet een gelijkmatige ronding om de boeg krijgen en tot de rand van de kiel lopen. Daar markeert u de lengte en snijdt de lat af. De lat met houtlijm en spijkers bevestigen. Het van te voren zetten van de spijkers is hier moeilijker, omdat de lat niet meer vlak op het werkblad kan worden gelegd. Maar u kunt in ieder geval wel het rechte deel van de lat van te voren van spijkers voorzien (laat daarbij het gebogen deel van de lat over de kant van de tafel hangen).
De tegenoverliggende lat (stuurboord) op dezelfde manier bevestigen. Bij de opengewerkte versie begint de boegplank aan de achterste rand van spant 17. Aan de voorkant, op de hoogte van de modelkiel moet een afstand van 4 mm tussen de twee boegplanken vrij blijven. Daar wordt later de voorsteven ingezet.
De tweede plankengang begint iets verder dan de eerste – met een lat van spant 16 tot spant 23. De onderkant van de plankengang naar binnen iets afkanten, zodat er vanwege de schuine vorm van de romp geen spleet tussen de planken ontstaat. Ook hier weer de lat met houtlijm en spijkers bevestigen, de procedure aan stuurboord herhalen, daarna de hek- en boegplanken aanbrengen.
De eerste lat van de derde plankengang loopt van spant 18 tot spant 25. Zo langzamerhand beginnen we de slag te pakken te krijgen.
In deel 22 bevestigen we drie verdere plankengangen, in deel 23 houden we ons bezig met de geschutpoorten van het onderste batterijdek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten