Een blog over grappen, grollen en serieuze zaken. Gestopte presentatrice's en het nieuws wat raakt wordt hier besproken. Natuurlijk de funny afkortingen niet vergeten. Natuurlijk ook een beschrijving van mijn bouw van Admiral Nelson HMS Victory.
vrijdag 5 oktober 2012
Het montagelogboek HMS Victory 5 oktober 2012
Met deel 29 ontvangt u nog meer latten en spijkers voor de beplanking. Bovendien worden de geschutpoorten van het bovenste batterijdek getekend en uitgesneden.
Het bovenste batterijdek beschikt over 15 geschutpoorten aan iedere kant van het schip. De meeste bevinden zich op gelijke hoogte met die van het onderste batterijdek.
Bij het bovenste batterijdek maakt het geen verschil meer of u de opengewerkte versie bouwt of niet. Toch moeten de geschutpoorten boven de opening heel voorzichtig worden gesneden, omdat het breukgevaar vooral bij de eerste latten boven de opening groter is dan bij de latten die aan de onderliggende lat gelijmd zijn.
Markeren en uitsnijden van de geschut.poorten van het bovenste batterijdek – Markeer de voorkanten van de spanten op de romp. De markeringen liggen op gelijke hoogte als de achterste randen van de poorten in het onderste batterijdek. De geschutpoort die het dichtst bij de spiegel ligt moet 2 mm en de voorlaatste 1 mm verder naar voren liggen.
Om de onderkant van de geschutpoorten te bepalen, maakt u weer een mal, zoals in de bouwhandleiding beschreven. Deze lijkt op de eerste mal die u in deel 27 nodig had. De lengte van het gebogen gedeelte moet dit keer 57 mm zijn.
Met de sjabloon van de geschutpoort (12 x 12 mm) de omtrek van de geschutpoorten op de romp overdragen. Denk eraan dat de laatste poort 2 mm en de voorlaatste 1 mm verder naar voren moet liggen. Net als de tweede geschutpoort van het onderste batterijdek moet de voorste poort zich in het midden tussen de spanten bevinden.
Controleer de ligging van de geschutpoorten steeds aan de hand van het overzichtsplan in de bouwhandleiding (pag. 10/11). Achter de geschutpoorten van het bovenste batterijdek zijn er geen stukken hout voor het inzetten van de nagebootste kanonbuizen. Hier worden de in de loop van de serie gebouwde 12-ponders opgesteld. Toch is het raadzaam om in het midden van iedere poort een gat met een 2 mm boor te boren. Dat vergemakkelijkt het uitsnijden van de vier driehoeken langs de getekende diagonalen.
Deel 30 wordt geleverd met het tweede anker en nog een 12-ponder kanon.
Deel 31 bevat latten en spijkers voor de beplanking van het bakdek, het halfdek en het achterdek. De hoogte van de verschansing wordt bovendien aangepast.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten