zaterdag 20 oktober 2012

Wat is de onderhoudsstaat van je motor?


1)
Van alle verkeersongevallen is 95% te wijten aan menselijk falen. Onjuiste of ontoereikende behandeling van je motorfiets worden ook tot menselijk falen gerekend.
Vervanging van versleten onderdelen en servicebeurten moeten daarom tijdig gebeuren. Niet alleen voor je veiligheid, maar ook voor de levensduur van je kostbare motorfiets. Voor je wegrijdt is een korte inspectie van je motor niet onverstandig. Als ezelsbruggetje kun jeBRAVOK gebruiken: Banden, Remmen, Accu, Verlichting, Olie en Ketting of cardan. De controle die wij tijdens onze vakantie iedere morgen uitvoerden bracht bijvoorbeeld een in de achterband binnengedrongen spijker aan het licht. Hiermee wegrijden zou een klapband tot gevolg kunnen hebben...
2)
Voorafgaande aan elke rit op de motor kun je zonder veel moeite een aantal belangrijke veiligheidscontroles uitvoeren. De meeste hiervan door alleen maar goed te kijken. Een ezelsbruggetje daarbij is het woord BORVAS.
borvas
Banden: is er een te lage spanning ?
Olie: zijn er zichtbare lekkages ?
Remmen: kun je voldoende remdruk opbouwen ?
Verlichting: staat je verlichting aan ?
Aandrijving: is de ketting op spanning en nog goed gesmeerd ? geen lekkagesporen bij de cardan ? is de aandrijfriem nog in goede staat ?
Spiegels: zijn ze schoon en goed afgesteld ?


Uiteraard zorg je ook regelmatig voor een uitgebreidere controle, bijvoorbeeld bij het wassen van de motor. Je inspecteert dan in ieder geval de banden op profiel, spanning en scheurtjes, je peilt de olie en je controleert de remmen (remvloeistof, slijtage). In het instructieboekje van je motor kun je hier ongetwijfeld ook de nodige informatie over vinden.
bron: MTC de Flint'n Rieders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten