Een blog over grappen, grollen en serieuze zaken. Gestopte presentatrice's en het nieuws wat raakt wordt hier besproken. Natuurlijk de funny afkortingen niet vergeten. Natuurlijk ook een beschrijving van mijn bouw van Admiral Nelson HMS Victory.
woensdag 5 december 2012
Het montagelogeboek HMS Victory 5 december 2012
Met deel 39 ontvangt u houten latten en spijkers, de voor- en achtersteven en kielsegmenten. De bouwhandleiding verklaart alle bewerkingsstappen om deze delen in te zetten en om de romp te schuren.
Het schuren van de romp is een van de belangrijkste bewerkingen om een onberispelijke rompoppervlakte te verkrijgen. Het schuren kost tijd en moeite, maar is deze moeite waard. Het is raadzaam om hiervoor een schuurblok te gebruiken, ook al is deze voor de rondingen van de romp niet optimaal geschikt.
Indien u de spijkers alleen hebt afgeknipt en niet verwijderd, drukt u de uitstekende spijkers dieper in het hout. Dit kunt u met een oude theelepel of met het vlakke uiteinde van een pincet doen. Dan begint u ermee, de dorpels en stijlen van de geschutpoorten gelijk met de beplanking af te schuren. Schuur de romp met middelgrof schuurpapier, totdat hij egaal is en alle aanwezige markeringen verwijderd zijn. Daarna schuurt u de romp met fijn schuurpapier om de kleinste krassen en onregelmatigheden te verwijderen.
Aan de boeg de bovenkant van de planken tot op de spanten afschuren. Daarna de uiteinden van de zijlatten van de beplanking gelijk met het voorste schot afschuren.
Vervolgens wordt de binnenkant van de uitstekende dorpels en stijlen van de tien geschutpoorten, vijf aan iedere kant, die later door de kuil van het schip zichtbaar zullen zijn, gelijk met de beplanking gesneden en afgeschuurd. In de bouwhandleiding zijn de te bewerken geschutpoorten met een rode rand gemarkeerd.
Het plaatsen van de kiel – de procedure is nogal eenvoudig. U verbreedt de bestaande sleuf tot 6 mm, zodat de kiel passend ingezet kan worden. Let op: U dient de kiel op de smalle kant in te zetten. Let er bij het markeren vooral op dat de kiel op de smalle kant van 6 mm staat en niet op de brede kant van 8 mm! Vervolg de procedure in de handleiding stap voor stap. Let op: De stappen 1 t/m 17 dienen alleen om te markeren en aan te passen, hier mag u nog niets vastlijmen! Pas vanaf stap 18 worden de onderdelen met houtlijm en spijkers bevestigd! Controleer dat de voorsteven werkelijk 4 mm onder de bovenkant van de boegbeplanking zit. De kiel moet in een rechte lijn liggen en strak in de sleuf passen. De lijmverbinding een nacht laten drogen, er mag niets verschuiven!
Deel 40 bevat de raampartijen van de hekgalerij en de zijgalerijen, twee galerijdekken, nog een 12-ponder en de bouwhandleiding voor de eerste montagestappen van de hekgalerij.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten