Een blog over grappen, grollen en serieuze zaken. Gestopte presentatrice's en het nieuws wat raakt wordt hier besproken. Natuurlijk de funny afkortingen niet vergeten. Natuurlijk ook een beschrijving van mijn bouw van Admiral Nelson HMS Victory.
zaterdag 5 januari 2013
Het montagelogeboek HMS Victory 5 januari 2013
Deel 42 bevat houten latten voor het onderste en middelste berghout en twee metalen regenafleiders. Deze worden in deel 43 gebruikt om de plaats van de regenafleiders boven de geschutpoorten aan te duiden. De op dat moment al aangebrachte berghouten worden van uitsparingen voorzien. Behalve de twee berghouten wordt onder de hekgalerij een lat aangebracht, waarachter delen van het onderste berghout eindigen.
Als u uw model niet wilt beschilderen, kunt u toch besluiten om details zoals de berghouten te beitsen, zodat deze contrasteren met de rest van het model. U moet hier nu over beslissen!
Test de beits van uw keuze op restlatten, voordat u het hout van uw model ermee behandelt. Het model in de bouwhandleiding toont een beits met een walnootkleur. Als u wilt, kunt u ook een andere kleur gebruiken.
Wij raden af om houtkleuring te gebruiken. Deze kleurstoffen zijn zeer dunvloeibaar, zodat ze moeilijk te controleren zijn. Ze trekken snel in het hout en dringen door op plaatsen waar ze niet gewenst zijn.
Wij adviseren een sneldrogende houtbeits te gebruiken. Vraag om advies in de doe-het-zelf-winkel of de modelbouwhandel.
Als u hebt besloten uw model te beschilderen, kunt u de aanwijzingen voor het beitsen van de berghouten (in het magazine de stappen met gele tekstballons) negeren.
Aanbrengen van de berghouten – Deze volgen niet hetzelfde verloop als de huidgangen of de geschutpoorten. De geschutpoorten raken gedeeltelijk afgedekt, maar worden later weer opengesneden. De latten moeten in een zachte ronding lopen, zoals op de foto op de dubbele pagina 10/11 te zien is. Als u hebt besloten de berghouten te beitsen, moet u de smalle kanten over de lengte van de berghouten vóór het aanbrengen beitsen.
De bouwhandleiding beschrijft de bouw van het model met gebeitste berghouten. Volg beslist het advies op om de gaten voor de spijkers in de smalle uiteinden van de latten voor te boren, als u niet wilt dat het hout splijt.
Mocht u de opengewerkte versie bouwen, laat dan de betreffende segmenten van de berghouten weg. Bij het onderste berghout moet alleen een klein deel worden weggelaten.
Het verloop van de planken van uw model kan iets afwijken van dat op de foto’s in de bouwhandleiding of van mijn model. Dit is geen reden voor bezorgdheid.
U begint met het middelste berghout, dat het gemakkelijkst aan te brengen is. Het bestaat uit twee 1 x 5 mm latten. Deze moeten bij de boeg aan de hand van de openingen in de voorsteven op de juiste hoogte worden geplaatst.
Het onderste berghout bestaat uit vier gangen: één van latten van 1 x 3 mm en daaronder drie van latten van 2 x 5 mm. Het onderste berghout dekt gedeeltelijk de geschutpoorten van het onderste batterijdek af. Deze worden later weer opengesneden.
De bovenkant van het onderste berghout moet 12 mm onder de onderkant van de twee sleuven in het voorsteven liggen. Dit is ongeveer de afstand tussen het middelste en onderste berghout.
Aan de spiegel heeft u drie op elkaar liggende onderdelen 70 – de onderkant van de zijgalerij – nodig, om de gangen van het onderste berghout achter op de juiste hoogte te monteren.
Aan de spiegel bij de overgang van de onderbouw van de hekgalerij naar de beplanking brengt u tijdelijk een 1 x 3 mm lat aan. Deze moet aan de bovenkant wat afgeschuind worden, zodat hij goed tegen de planken op de galerijsteunen aan ligt. De lat mag aan beide kanten een beetje uitsteken. De onderste lat van het onderste berghout moet zo gevormd zijn dat hij achter deze lat aan de spiegel past. Zie daarvoor deel 33, pagina 11.
Het bovenste berghout en de sierlijst worden in deel 43 geplaatst.
In de afbeelding op de dubbele pagina 10/11 in deel 42 geven gele en witte markeringen aan welke regenafleiders boven welke geschutpoorten geplaatst worden. Alle geschutpoorten van het onderste batterijdek – geel gemarkeerd – krijgen een rechte regenafleider. Bij het middelste batterijdek zijn wit gemarkeerd de 2e geschutpoort van voren, de vier direct voor de ingangsdeur en de laatste vier poorten vóór de zijgalerij. Deze geschutpoorten worden van de spitse regenafleider voorzien – evenals de voorste poort en de vierde poort van achteren bij het bovenste batterijdek.
Deel 43 bevat houten latten en vormonderdelen voor het versterken van kluisgaten, boeg en voorsteven. Bovendien ontvangt u de eerste roosterdelen en de eerste kanonskogels. Bovendien wordt het kleine boegdek, het “head deck”, van planken voorzien (daar bevinden zich de “heads”, de latrines voor de hogere officieren). Het bovenste berghout en een daarboven geplaatste sierlijst worden ook aangebracht. Daarna wordt het tijd om de uitsparingen voor de regenafleiders in de berghouten te snijden en de doorvoeringen van de zogenaamde poortdekseldraairepen met een 1,5 mm boor te boren. Met deze takels werden vroeger de geschutpoorten geopend.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten