Een blog over grappen, grollen en serieuze zaken. Gestopte presentatrice's en het nieuws wat raakt wordt hier besproken. Natuurlijk de funny afkortingen niet vergeten. Natuurlijk ook een beschrijving van mijn bouw van Admiral Nelson HMS Victory.
zaterdag 5 januari 2013
Het montagelogeboek HMS Victory 5 januari 2013
Deel 43 bevat de eerste roosterdelen, de eerste kanonskogels en behalve een rondhout van 4 mm vormonderdelen voor het versterken van kluisgaten, boeg en voorsteven. Deze laatste goed bewaren, ze worden pas in deel 44 benodigd.
Beplanken van het boegdek – Alvorens het bovenste berghout aan te brengen moet het boegdek van planken worden voorzien, aangezien het berghout een omlijsting om dit dek zal vormen. Het breeuwsel van deze dekplanken wordt weergegeven door telkens één smalle kant van iedere lat met een viltstift zwart te maken.
Alvorens de eerste lat aan te brengen markeert u het midden van het dek. Snijd nu een lat op een zodanige lengte, dat hij een stukje over de opening van de boegspriet heen steekt wanneer hij langs de middellijn ligt. Bevestig deze plank met een dun laagje houtlijm.
U kunt ook eerst alle planken snijden en daarna alle tegelijk verlijmen. Let erop dat de gebreeuwde kant van de latten steeds in dezelfde richting ligt.
Nadat het dek compleet van planken is voorzien, brengt u een dunne laag schuurgrond aan voordat u het dek gaat schuren. Anders zou de zwarte kleur van de permanente viltstift zich op ongewenste manier kunnen gaan uitbreiden.
Schuur de beplanking gelijk met de romp en maak de opening voor de boegspriet in het dek voorzichtig groter.
Het bovenste berghout – De montage gebeurt op dezelfde manier als het middelste berghout. De afbeelding op de dubbele pagina 10/11 van deel 42 is behulpzaam om zijn positie te bepalen. Bevestig twee gangen van latten van 1 x 5 mm aan de romp. Mocht u de berghouten beitsen, vergeet dan niet de smalle kanten over de gehele lengte van het berghout vóór het aanbrengen met de door u gekozen beits te behandelen.
Aanbrengen van de sierlijst boven de geschutpoorten van het bovenste batterijdek. Gebruik daarvoor de 1 x 3 mm stroken uit deel 42 en bevestig ze aan de hand van de foto op de dubbele pagina 10/11. Ook hier weer de lange kanten vóór de montage beitsen, wanneer u dit detail wilt accentueren.
Opensnijden van de geschutpoorten – Snijd de geschutpoorten die gedeeltelijk worden afgedekt door een berghout, weer open met een scherp hobbymes.
Sjabloon voor de poortdekseldraairepen – De geschutpoortdeksels van de twee onderste batterijdekken konden worden geopend met behulp van touwen. De gaten hiervoor moet u nu al in de romp boren, hoewel de touwen pas later worden toegevoegd.
Teken de sjabloon van de bouwhandleiding over op papier, breng er doorzichtige plakfolie op aan en vouw het op de middellijn.
Leg de gevouwen middellijn van de sjabloon tegen de bovenkant van de geschutpoort en markeer de posities van de gaten op de romp. Gebruik hiervoor de twee bovenste gaten. De onderste gaten hebt u alleen nodig voor het geval dat de bovenste gaten zich precies op de kant van een berghout bevinden.
De voorste geschutpoort van het bovenste batterijdek heeft ook draaireepdoorvoeren. Deze boort u pas na het aanbrengen van aanvullende details.
U boort de gaten van de draaireepdoorvoeren met een boor van 1,5 mm in de romp.
Uitsparingen voor de regenafleiders – De meeste geschutpoorten hebben een metalen regenafleider.
Op de foto op pagina 10/11 van deel 42 ziet u aan de hand van de meegeleverde staaltjes waar de twee typen regenafleiders moeten worden afgetekend. Gebruik de staaltjes als sjabloon.
De onderste regenafleiders hebben een vlakke bovenkant en steken in de onderkant van het middelste berghout. Houd de regenafleider in positie, de naar beneden wijzende hoeken moeten ter hoogte van de bovenste poortdorpel liggen. Snijd voorzichtig de uitsparingen voor de regenafleiders, zodat ze vlak op de rompbeplanking komen te liggen.
De bovenste regenafleiders zijn puntig. Ga op dezelfde wijze te werk bij de geschutpoorten van het middelste en bovenste batterijdek. Snijd de sierlijst boven de voorste geschutpoort helemaal weg.
Hebt u besloten uw model niet te schilderen, maar alleen enkele details met houtbeits te accentueren, dan moet u dit nu met de berghouten en de sierlijst doen. Als u uw model in de historische kleuren wilt schilderen, dan zitten de zwarte en okerkleurige strepen op een iets andere plek, omdat ze het verloop van de berghouten niet volgen – en ze worden ook pas later geschilderd.
Deel 44 bevat vormonderdelen voor het versterken van kluisgaten, boeg en voorsteven. Bovendien ontvangt u houten latten voor het beplanken van het bovenste batterijdek. Dit wordt in deel 45 beschreven.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten