Een blog over grappen, grollen en serieuze zaken. Gestopte presentatrice's en het nieuws wat raakt wordt hier besproken. Natuurlijk de funny afkortingen niet vergeten. Natuurlijk ook een beschrijving van mijn bouw van Admiral Nelson HMS Victory.
maandag 5 november 2012
Het montagelogboek HMS Victory 5 november 2012
Deel 33 bevat latten en spijkers voor de beplanking van het achterschip.
Lichtgekleurd houtplamuur– bijvoorbeeld verkrijgbaar in een doe-het-zelf-zaak – wordt voor de werkzaamheden aan de spiegel benodigd.
Zet de in deel 32 begonnen vier huidgangen naar achteren richting de spiegel voort.
Hoe de eerste lat aan beide zijden zit is zeer belangrijk, omdat de positie van al de daarop volgende latten daarvan afhankelijk is. Het passend maken van de eerste lat kan moeilijk zijn. Neem de tijd en werk en probeer steeds opnieuw of de lat goed op het model past.
De eerste stap is het sluiten van de opening tussen de beplanking van de romp en de plaats waar de beplanking van de galerijsteunen tegen de spiegel aan ligt. Daar heeft u de lichtgekleurde houtplamuur voor nodig. Goed laten drogen voordat u de plek met schuurpapier glad maakt.
Hoe het achterste uiteinde van deze lat moet worden gevormd, wordt in de bouwhandleiding op pagina 11 duidelijk gemaakt. Eerst moet u de lat afschuinen, buigen en torderen, om hem aan de complexe vorm van de spiegel aan te passen. De sterke kromming verkrijgt u in meerdere stappen. Probeer de lat niet in één keer te buigen, omdat hij dan kan breken. Het licht gebogen deel van de lat dat zich vóór spant 30 bevindt ook aan de romp aanpassen. Bent u met het resultaat en het passen tevreden, bevestigt u de lat met houtlijm en spijkers. Boor de gaten voor de spijkers voor, zodat het hout niet splijt.
Breng op dezelfde manier nog drie achterste latten aan. Misschien moet u de derde lat vanwege de vorm van de spiegel smaller maken. Hoe dat gebeurt, wordt in de geraamde tekst boven op pagina 13 van de bouwhandleiding uitgelegd.
Voordat u met de volgende plank op het achterschip verdergaat, sluit u de nog bestaande opening tussen spant 18 en spant 25.
Met deel 34 ontvangt u latten en de handleiding voor het inzetten van de kozijnen van de beide ingangsdeuren en de geschutpoorten aan stuurboord. Bovendien ontvangt u bouwonderdelen voor een trap.
Deel 35 bevat nog meer latten en spijkers voor de rompbeplanking en latten voor de kozijnen van de geschutpoorten aan bakboord en in de spiegel.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten