Een blog over grappen, grollen en serieuze zaken. Gestopte presentatrice's en het nieuws wat raakt wordt hier besproken. Natuurlijk de funny afkortingen niet vergeten. Natuurlijk ook een beschrijving van mijn bouw van Admiral Nelson HMS Victory.
maandag 5 november 2012
Het montagelogeboek HMS Victory 5 november 2012
Deel 34 bevat latten en de handleiding voor het inzetten van de kozijnen van de beide ingangsdeuren en de geschutpoorten aan stuurboord. Bovendien ontvangt u bouwonderdelen voor een trap.
De trap wordt pas in een later stadium gebouwd. Bewaar de delen zorgvuldig.
De kozijnen (ook: dorpels en stijlen) van de geschutpoorten worden van 4 latten van 1,5 x 4 mm gemaakt. Ze worden met houtlijm bevestigd.
Kozijnen van de ingangsdeuren
Bouw eerst de beide zijstijlen in en zet daarna de bovenste en onderste dorpels in. Het kozijn moet ongeveer 0,5-1 mm uit de gedeeltelijk gebogen romp uitsteken. Het vlakschuren gebeurt op een later tijdstip van de bouw. Begin met het aanbrengen van de kozijnen van de twee ingangsdeuren.
De dorpels en zijstijlen van de geschutpoorten
Het inzetten van de poortdorpels en zijstijlen vergt veel werk en tijd. U kunt het inbouwen enigszins bespoedigen door eerst alle zijstijlen in te bouwen en de houtlijm te laten drogen. Vervolgens plaatst u de boven- en onderdorpels.
De enkele stappen moeten voor iedere poort herhaald worden, omdat iedere geschutpoort ietwat afwijkt van de andere poorten. Dit wordt veroorzaakt door de afwijkende hoek van de romp ter hoogte van elk dek en van achteren naar voren.
Na het plaatsen van het kozijn moet iedere poort nog ongeveer 9 mm hoog en breed zijn. Denk eraan dat de kozijnen tussen 0,5 en 1 mm moeten uitsteken. Pas later worden ze vlak met de beplanking van de romp geschuurd.
Achter de geschutpoorten aan de boeg zijn de vormdelen van de boeg herkenbaar. Ook deze geschutpoorten worden van kozijnen voorzien. De boven- en onderdelen zullen iets verder uitsteken dan de twee zijstijlen van de geschutpoorten.
Het inzetten van de kozijnen van de geschutpoorten in de spiegel en op bakboord geschiedt in deel 35.
Deel 35 bevat verdere latten en spijkers voor de beplanking van de romp, en latten voor de kozijnen van de andere geschutpoorten aan bakboord en in de spiegel.
Deel 36 bevat verdere latten en spijkers voor de beplanking. De bouwhandleiding verklaart onder andere het aanbrengen van de zogenaamde zandstrook.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten